Neefektivní veřejná správa a zbytečná byrokracie
Problém
Stát zaměstnává přímo i nepřímo okolo 100 tis. úředníků, kteří se nepodílí (či podílí negativně) na tvorbě hodnoty. Veřejná správa je zároveň extrémně pomalá, netransparentní a plná korupce. Toto zatěžuje a demotivuje zbytek společnosti. Digitalizace je u nás pojata jako převod "papírového" procesu do počítače, a to je špatně.
Řešení
Veškerá interakce s veřejnou zprávou bude probíhat prostřednictvím Systému veřejné správy (SVS) a bude co nejvíce automatizovaná.
Odhadujeme, že správně provedená digitalizace umožní nahradit 90 % úředníků automatizovanými procesy. Tato automatizace eliminuje veškerou zbytečnou byrokracii a zrychlí procesy, které nyní veřejná správa zpomaluje či blokuje (např. stavebnictví).
Komplikovaný daňový systém
Problém
Daňový systém je velmi komplikovaný a nepřehledný. Problém není jen na straně státu, ale i na straně firem, které se v něm ztrácejí a jsou nuceny vynaložit výrazné náklady na nutné evidence a zpracování daní. Často také využívají daňové poradce, což je další skupina neproduktivních lidí, kteří jsou důsledkem tohoto systému. Zároveň je takto komplikovaný systém náchylný na různé daňové optimalizace, které jsou v šedé zóně a jsou frustrující pro všechny strany.
Řešení
Navrhujeme zrušit většinu daní a nahradit je daněmi, které budou automaticky vypočteny na základě plateb a dodatečných údajů v nich. Platební systém bude daň vypočítávat a žádat o jejich platbu. Tento způsob eliminuje nutnost komplikovaných evidencí a přenese zodpovědnost za výpočet na stát.
Předražené a netransparentní veřejné zakázky
Problém
Veřejná správa není motivována hledat efektivní řešení a často jsou zadání zakázek zbytečně komplikovaná. O zakázky pak soutěží jen malá skupina firem, které často mají nějakou vazbu na veřejnou správu. Výsledkem jsou málo kvalitní řešení za vysokou cenu.
Řešení
Veškerá komunikace, diskuze, zadání, financování a evidence nákladů bude vedena přímo v SVS a bude občanům navždy dostupná do úplného detailu.
Investice do neprioritních projektů
Problém
Dotace a klientelismus pokřivili priority investic a často investujeme do projektů, o které není zájem. Tyto neduhy jsou prorostlé všemi vrstvami veřejné správy. Např. v komunální politice je snaha maximalizovat čerpání dotací, což vede ke zbytečným projektům, které jsou co nejvíce nafouknuté.
Řešení
Část vybraných daní budou moct občané buď přímo nebo prostřednictvím svého delegáta investovat do veřejných projektů či konkrétních služeb. V rámci SVS může projekt vytvořit kdokoliv, ale typicky to budou delegáti reprezentující větší množství občanů či úředníci. Toto zajistí, že bude investováno do projektů, o které mají občané skutečně zájem. Vzhledem k psychologickému efektu útraty vlastních daní přímo bude zlepšena efektivita veřejných zakázek.
Rozhodování v rukou politiků
Problém
Přestává dávat smysl nechat rozhodovat o veškerém dění úzký okruh lidí, kteří v dnešní době pro většinu svých rozhodnutí nemají základní kompetence a jejich rozhodování je potom nutně ovlivněno externím lobbingem a lidmi, kteří nejsou nikým voleni. Další variantou je populismus, který nehledí na odpovědnost, a pouze jde za cílem znovuzvolení. Stranický systém neláká a je vyčerpaný, dokonce svým způsobem odpuzuje moudré a vysoce kvalifikované lidi od zapojení do chodu státu.
Řešení
Občané budou hlasovat přímo nebo prostřednictvím odborníků. Rozhodování bude rozděleno do několika tématických oblastí, o kterých se dle charakteru problému bude hlasovat podle principu subsidiarity. Občan bude mít možnost delegovat své rozhodování v různých oblastech na odborníky či známé. Pro možnost rozhodovat v některých oblastech bude nutné splnit test základních znalostí.
Korupce
Problém
Korupce je přítomná na všech vrstvách veřejné správy. Od úplatku politikovi po dar úředníkovi za přimhouření oka či posunutí ve frontě. Korupce demotivuje širší společnost a působí mnohem větší škody, než je na první pohled patrné.
Řešení
Mimo několika málo tajných oblastí (tajné služby, některé armádní projekty apod.) bude vše veřejné a dostupné prostřednictvím SVS. Diskuze, zadání, komunikace se zodpovědným úředníkem (pokud je nutné), výběrové řízení, splnění a výplata odměny - tyto všechny aktivity budou vedeny výhradně v SVS. Tato absolutní transparentnost a maximální automatizace korupci zabrání.
Plýtvání veřejnými prostředky
Problém
Veřejné prostředky jsou nyní čerpány netransparentně a často zbytečně. Způsob tvorby rozpočtů motivuje se jej snažit maximalizovat a co nejvíce vyčerpat, neoceňuje efektivní a co nejmenší čerpání. Psychologicky je práce s veřejnými prostředky náročná, protože je na tyto zdroje nahlíženo jako peníze odnikud. Lidé jsou dobří ve správě vlastních financí, ale jakmile se zdroj financí vzdaluje, tak efektivita správy klesá.
Řešení
V čerpání veřejných prostředků bude absolutní transparentnost. Každá utracená koruna bude evidována a veřejností snadno dohledatelná a spojena s konkrétním projektem. Rezortní/oblastní rozpočty přestanou existovat, protože jsou čerpané často do 100 % bez ohledu na přínos daného nákladu.
Nepřehledný systém právních předpisů
Problém
V současné době máme přes dva miliony platných zákonů, norem, vyhlášek, předpisů a nařízení. Nikdo je všechny nezná a vlastně i ten počet je jen odhad. Právníci a soudci tráví celý život studiem, aby znali jejich malou část. Tato nepřehlednost a snaha o regulaci všech aspektů života je drahá a zbytečná.
Řešení
Navrhujeme právní předpisy rozdělit do tematických oblastí a 5 úrovní. Úroveň určuje jak velká část populace musí souhlasit, definuje hierarchii, kdy předpisy vyšší úrovně mají přednost před předpisy nižší úrovně, spouští obranné mechanismy a lhůty, proti zneužívání systému. Systém je podobný jako pro investice. Občan vytvoří v SVS návrh na vytvoření nebo úpravu právního předpisu, dodá podklady a otevře jej pro diskuzi ostatní veřejnosti. Dle tématické oblasti, úrovně a lokality jsou osloveni ostatní občané k vyjádření. Pokud předpis získá dostatečnou podporu tak přejde do fáze k hlasování. Hlasování je veřejné. Pokud je návrh schválen tak po ochranné lhůtě vejde v platnost.
Inflace a tvorba peněz
Problém
Inflační cíl ČNB (a i mnoha dalších národních bank) je 2 % ročně. Nyní peníze tvoří komerční banky dle pravidel daných ČNB. Tento systém je neefektivní a tvoří peníze jen pro omezenou skupinu lidí. Teoreticky by sice měli být přerozděleny ekonomickou aktivitou dále, ale často tomu tak není.
Řešení
Měna by neměla být inflační a ani deflační. Měla by držet stále stejnou hodnotu. Technologie nám umožňují neustále zvyšovat efektivitu a pro udržení cenové hladiny tedy bude potřeba větší množství peněz. Tvorba peněz by měla probíhat tak, že jsou rozděleny přímo mezi občany.
Čekání ve veřejných službách
Problém
Veřejné služby jsou nyní notorické čekacími lhůtami, nutností častých návštěv a často nepříjemným personálem. Ať už jde o čekání na úřadě nebo u lékaře, tak je to plýtvání časem pracovní síly.
Řešení
Vše co lze řešit na dálku, tak bude možné řešit prostřednictvím telefonátu, video hovoru či v lepším případě automaticky prostřednictvím SVS. Pokud bude nutná osobní návštěva, tak na čas prostřednictvím centralizovaného rozvrhovacího systému.